Voorgenomen veranderingen bij de BMA-productielocatie Zwolle

Persbericht – Scandinavian Business Seating Group Zwolle, 20 mei 2016

Scandinavian Business Seating Group Zwolle, 20 mei 2016 – Scandinavian Business Seating Group (SB Seating) heeft in juni 2015 BMA Ergonomics BV verworven. Met BMA heeft SB Seating de juiste partner gevonden in de Benelux. Beide ondernemingen richten zich met toegewijde dealers volledig op de sector kantoorstoelen.

“Het merk BMA is van strategisch belang voor SB Seating. Wij zijn ervan overtuigd dat we de positie van het merk BMA op de langetermijnmarkt kunnen versterken door de culturen van de twee ondernemingen samen te laten gaan in één organisatie. Maar de markt blijft uitdagend, met een minimale ontwikkeling en een felle concurrentie. Het verkoopvolume van BMA ligt nog altijd fors onder dat van 2008”, vertelt Lars I. Røiri, CEO van SB Seating.

Om de concurrentiepositie te versterken, moet SB Seating de activiteiten in Zwolle omzetten van een montagefabriek voor de BMA Axia-stoelen in een logistiek en merkenservicecentrum voor alle vier merken van SB Seating. Dientengevolge hebben we het voornemen om de montage van de Axia-stoelen te verplaatsen naar onze fabriek in het Zweedse Nässjö om zo de beschikbare capaciteit en de moderne productielijnen op deze locatie te benutten.

De fabriek in Zwolle zal na de voorgenomen transformatie zorgdragen voor logistieke activiteiten en merk- en marketingdiensten voor alle producten van SB Seating voor de Nederlandse markt blijven verzorgen, met de mogelijkheid van snelle verzending van stoelensets en de montage van nicheproducten als de 24/7-stoelen. Een deel van de transformatie is het initiatief van circulaire economie – inclusief demontagelijn, revitalisering en stoelen met een tweede leven. We gaan deze sectoren verder ontwikkelen.

De voorgenomen structurele wijzigingen zullen van invloed zijn op de organisatie in Zwolle. Het bedrijf heeft met het oog hierop op 18 mei 2016 een verzoek voor advies ingediend bij de Ondernemingsraad. SB Seating betreurt de gevolgen die de voorgenomen wijzigingen hebben voor het personeel. De onderneming zal hier op professionele wijze mee omgaan door de werknemers te ondersteunen.

De voorgenomen wijzigingen zijn noodzakelijk om het merk BMA en SB Seating op de gewenste wijze in de markt te zetten, met een verbeterd aanbod en een betere dienstverlening aan partners en klanten.

“Door onze productie en logistiekoplossingen voor al onze vier merken te optimaliseren, kunnen we absoluut blijven voldoen aan de verwachtingen van onze klanten”, aldus Røiri.

Neem voor meer informatie contact op met: Lars I. Røiri, CEO Scandinavian Business Seating Group, + 47 911 79 067

De visie van Scandinavian Business Seating is ‘to make the world a better place to sit’ en in 2015 hebben we daadwerkelijk 450.000 mensen beter laten zitten. Wij stellen als grootste ontwikkelaar en fabrikant van ergonomische zitoplossingen van Europa in elk deel van onze waardeketen milieu, kwaliteit, ergonomie en ontwerp centraal. De groep brengt vier sterke merken op de markt: HÅG, RH, BMA en RBM, die voornamelijk via dealers worden verkocht. De productie vindt plaats in fabrieken in Noorwegen, Zweden en Nederland. Het hoofdkantoor is gesitueerd in Oslo. De groep is internationaal actief met kantoren in 14 landen. De totale omzet bedroeg in 2015 NOK 1,2 miljard. De groep heeft goede financiële resultaten behaald en biedt werk aan 560 mensen. Zie www.sbseating.com voor meer informatie.